V našem klimatu si nejvíc vytrpí ploché střechy. Střechy po zimě většinou potřebují opravy. Větší jsou pro klempíře, menší ale zvládneme. Chce to pečlivost a neškudlit na materiálu. Slovo z praxe zní: u asfaltových pásů nejde rychle najít praskliny nebo kde je otvor či porucha v pásu. I nepatrná prasklina totiž může být úplně jinde, než kde nás straší flek od prosakující vody.
Dřív se střecha dělala tak, že na vyzrálou betonovou plochu se natřel penetrační nátěr, nechal se zaschnout a pak se natáhl první pás. Hořákem se jeho povrch natavil a přilepil k podkladu, okrajem šel přes oplechování, křížem pak další pás a třetí vrstva s větším, asi deseticentimetrovým přesahem. Problémový byl především v nosných vnitřních vrstvách s vložkou z papírové lepenky nebo hadrů. Dnes máme lepší materiály: pružnější asfaltové směsi a vložky ze sklorohoží, sklotkaniny, kovových fólií, syntetických vláken či strojní hadrové lepenky s delší životností i při vyšším zatížení.
Rychlá pomoc pro střechy po zimě
Nejlepší by bylo staré pásy strhnout a navařit odolnější, ale kde brát čas i peníze. Tak pracně hledáme díru, kterou bychom záplatovali. Nebo na celou plochu přivaříme jednu vrstvu pásů – přitom se roztavená spodní plocha rozteče i do spár, které nejsou vidět, a praskliny se zaplní. Pokud ovšem pod povrchem zůstane voda, vzniknou boule, které pak praskají. Když toto řešení zvolíme, půjčíme si speciální hořák a bombu s propan butanem. Naměřené a položené pásy nahříváme hořákem tak, aby se asfalt začal natavovat a také dolní pás začal pěnit. Rychle pásy spojíme, aby nedošlo k prohoření až k podkladní nosné vložce. Místa spojů rozmázneme do ztracena špachtlí. Hořáky na kartuše se k této práci moc nehodí.
Střechy po zimě– tekuté lepenky
Lepší než gumoasfaltem natírat jen poškozené místo, je lepší natáhnout celou střechu. Povrch stávající vodotěsné izolace vyspravíme, puchýře prořízneme a zatavíme, trhlinu nátěrem zaplníme nebo hořákem nahřejeme a špachtlí asfaltem zatřeme (Soudal vyrábí Asfaltový tmel v kartuši, a s ním ani nemusíme nahřívat pásy). Kdo nechce „vařit“, natře na očištěnou asfaltovou střechu penetraci (třeba Penetral ALP), pak asfaltovou suspenzi (Gumoasfalt SA-12) a do ní za mokra rozloží vložku ze stavební skelné tkaniny. Následuje trojí nátěr suspenzí SA-12 a nakonec ještě červenohnědá suspenze Gumoasfalt SA-23. Když poslední nátěr obnovíme za pět roků, celá skladba nám vydrží i deset let!
Opravy v dešti
Jde to. Například speciální nátěrovou hmotou Wasser Stopp, která je plněná vlákny. Ta zaplní praskliny, škvíry či jiné problematické otvory na střešních krytinách. Funguje na asfaltové lepence, eternitové střeše, pálených taškách i zinkovém nebo měděném plechu. Použít se ale dá i na plast či přírodní břidlici. Po vytvrzení je nátěr stále pružný, odolává UV záření, snáší výkyvy teplot a dá se přetírat vodou ředitelnými barvami. Dobré je nátěr po týdnu zopakovat.
Vlnitý eternit je problém
Nejen proto, že může mít vliv na naše zdraví. Časem tak křehne, že při opravách můžeme zatížením udělat další škody, takže svou váhu musíme rozprostřít na větší plochu – žebříkem nebo prkny a kde to jde vlnitý eternit zespodu podložit trámkem. Střechu očistíme a napustíme polyesterovou pryskyřicí, vložíme skelnou tkaninu a opět přetřeme nátěrem na eternit.
Šablony a pásky
U eternitových šablon je to jednodušší, protože můžeme poškozené prostě vyměnit nebo je podlepit asfaltovým nebo bitumenovým tmelem. Nebo bitumenové pásky: po sundání krycí fólie měkkou část přitlačíme a zamačkáme k povrchu. Pokud ale potřebujeme širší pás, máme smůlu, protože ten lze sehnat pouze ve specializovaných obchodech. A malé opravy zvládneme jen s bitumenovým tmelem, který Soudal prodává jak v kartuši, tak v igelitovém obalu, z něhož odebereme kolik chceme.
Plechy
Velkou opravu střechy z pozinkového plechu je lepší svěřit řemeslníkům: klempíř podle velikosti oprav vloží kus plechu, zohýbá a zacínuje. Na menší opravy si ale můžeme troufnout sami. Výrobci (Uhu, Henkel, Bizon) vyrábějí univerzální hmoty na opravy, a konkrétně Pattex Repair Expres i po letech drží jako přiletovaný. Dvousložkového tmelu prostě kousek oddělíme a mezi prsty promneme jako formelu až vznikne hladká stejnobarevná hmota, naneseme ho do díry a uhladíme. Už po čtvrthodince můžeme opravu přebrousit nebo přetřít barvou.
A co na mech?
Chemické odstraňovače mechů usnadní odstranění všech nežádoucích živých částí, tedy řas, lišejníků či hub ze všech typů střech, fasád, ale též chodníků. Zkoušky v mezinárodních i českých laboratořích prokázaly, že náš prostředek IKO Antimoss lze použít na všech typech střešních krytin: betonových taškách (Bramac, KM Beta), na pálených taškách (Tondach), na šindelích, vlákno-cementových a též na plechových krytinách. Ještě má jedno použití – odstraňuje mech i z náhrobků. A pracuje se s ním jednoduše, protože ho naneseme rozstřikovačem, necháme čtyřiadvacet hodin jen tak a pak prostě i s mechem spláchneme.